Alsjeblieft,
een lab cadeau!

Zomaar, omdat wij blij zijn met ons nieuwe jasje.
We nemen je stap voor stap mee door dit cadeaulab.

Ontdek hier hoe we te werk gaan
in het Peuterlab en Kleuterlab

Meer te weten komen over het Peuterlab en het Kleuterlab?

De bloemen groeien in de lente

Onderwerp:
seizoenen & weer (onderwerp)

In dit lab hebben we het over de lente. We ontdekken bloemen, takken en gras. Wat voor leuks kun je daarmee knutselen?

In het Peuterlab en Kleuterlab leren kinderen met proefjes en spelletjes spelenderwijs de betekenis van
nieuwe woorden.

We oefenen deze woorden door gebruik van de BAK-lijst.

aan de slag als professor

De Kring openen

Laat verschillende bloemen en gras rond gaan in de kring. Benoem de onderdelen van de bloemen en planten.

Hoe voelt het? hoe ruikt het? waar vind je het? hebben jullie dit thuis of in de tuin?

TIP!
Houdt er rekening mee dat je hiervoor alle zintuigen gebruikt!

boodschappen

De kring: Bloemen, planten, gras, aarde

Proefje 1: Bloemen stempelen
Papier, Verf, Echte bloemen (stevige bloemen zoals een zonnebloem, gerbera), Takjes, 

Proefje 2: Mandala maken
Bloemen, takken, blaadjes, gras, steeltjes. 

Proefje 3: Blote voetenpad
5 teiltjes, 5 verschillende materialen als vulling (gras, takjes, schors, steentjes, aarde, zand, bloemen), handdoek.

Proefje 4: Verven met modder
Papier, Aarde, Water, Gras, takjes, Kwasten

Proefje 5: bloembollen planten
Glazen potten, bloembollen, aarde, schepjes, kleine gieter 

Proefje 6: Voeldoos 
Schoenendozen met een gat aan de voorzijde, bloem, blad, echt of kunst gras, bloembol en een kleine gieter

Proefje 7: De bloemen in een potje
Potjes, aarde (optioneel), nepbloemen, schepje of lepel (optioneel)

Proefje 8: Bloemen sorteren op kleur
Verschillende kleuren nepbloemen, bekertjes/bakjes/gekleurde hoepels

Proefje 9: Bloemen stempelen met flessen
Flessen, verf, kwasten, papier, schort

Proefje 10: Bloemen neerleggen
Prikkertjes of geknipte rietjes, bloemblaadjes, nep bloemen

Tijdens de opleiding tot professor leer je hoe je ouders kunt coachen een taalrijke thuisomgeving te creëren.

En met de verschillende begin en eindliedjes blijft het voor mij leuk en interessant!

Beginliedje

Opruimliedje

Vier proefjes om de woorden
mee te oefenen

Bloemen stempelen

Wat doe je?
Wat zeg je?

Doe de bloem in de verf.
Stempel de bloem op het papier. 

We gaan bloemen stempelen.
Welke kleur ga je de bloem geven?
Hoeveel blaadjes zie je?
Kan je de kleuren mengen?
Welke kleuren zie je?

1

Mandala maken

2
Wat doe je?
Wat zeg je?

Zoek samen allemaal spullen uit de natuur zoals: steentjes, bloemen, takken en blaadjes.
Maak er een mooi kunstwerkje van. 

We gaan een mandala maken zoals op de foto.
We gaan op zoek naar bloemen, takken en gras.
Wat hebben we gevonden?
Welke kleuren zie je?

Blote voetenpad

3
Wat doe je?
Wat zeg je?

Maak samen een blote voeten pad.
Kies een paar bakken en zet ze achterelkaar.
Loop samen met blote voeten door de bakken.

We maken een blote voeten pad.
We gaan met onze blote voeten door de bakken lopen.
Welke bakken zullen we neerzetten?
Wat voel je?
Is het hard of zacht?
Wat voelt lekker?

Verven met modder

4
Wat doe je?
Wat zeg je?

Pak een kom en doe er samen aarde en water in.
Roer het goed door elkaar. 
Maak een tekening met de modder.

We gaan verven met modder.
Heb je wel eens modder gemaakt?
Hoe voelt het?
Kan je het ruiken?

thuis verder met
de thuiskaart

Peuters en ouders gaan samen verder met onderzoekend en bewegend leren en het vergroten van de woordenschat. Hiervoor wordt een speciale instructiekaart voor thuis uitgedeeld.

Meer te weten komen over het Peuterlab en Kleuterlab?

Vaker een lab uitvoeren op jouw locatie? Vraag dan een proefabonnement aan!

Oefen thuis verder met video's van peuterlab thuis