We gaan op bezoek in het circus.

Onderwerp:
het circus
Door: Jacqueline Rekswinkel
Laatst bewerkt op: 20 mei 2023
We gaan met dit lab op bezoek in het circus en ontdekken wat je allemaal kunt zien en doen in het circus. We leren klauteren en balanceren via een parcours. De clown is grappig en samen maken we er een groot feest van.

Handig!

Liedjes

Thuiskaart
Lab: We gaan op bezoek in het circus.

We gaan op bezoek in het circus.
Wat doe je?
Blaas samen met de je kind de ballonnen op. Benoem de kleuren en de vorm van de ballon. Teken met een watervaste-stift een gezicht van de clown op de ballon. Gooi de ballon in de lucht. Lukt het om de ballon te vangen? Tel de keren dat je de ballon omhoog gooit zonder het te laten vallen. Maak grapjes net als de clown: papa of mama kunnen dan de ballon expres laten vallen... Pak een stoeltje of krukje en ga er boven op staan. Kan je dan de ballon ook gooien en vangen? Zo creëer je thuis ook het circus na.

Oefen deze woorden thuis

  • de cirkel
  • de clown
  • het circus
  • het gezicht
  • het circus (onderwerp)
  • erop
Proefje
Stel je kind uitdagende vragen, zodat jullie samen tijdens het spel tot een leuk gesprek komen. Vraag bijvoorbeeld: In het circus is een clown. Hoe ziet het gezicht van de clown eruit? Tijdens het tekenen vraag je: "Wat missen we nog aan het gezicht van de clown?" Wat voor vorm en kleur heeft de ballon? Hoe hoog kun je de ballon gooien? Zullen we samen tellen hoe vaak je de ballon kunnen gooien? Pak maar een stoeltje, durf jij erop te gaan staan?
Lab: We gaan op bezoek in het circus.

Benodigdheden

Proefje 1: Bouw het circus.
Tafel/rode kleed/kabla en hekjes/dieren/poppetjes/stro en zaagsel/plaatjes van circustent.

Proefje 2: Verkleed je zelf als clown.
Verkleedrek met spiegel/hoeden/pruik/schoenen/strik/schmink/kwasten/sponsjes/voorbeelden/bakje water/tissues/afvalbakje.

Proefje3: Balanceren op een bal.
1 á 2 ballen/voorbeeld plaatje balancerende clown en acrobaat/stoepkrijt/spiegel.

Proefje 4: Circus parcours.
Hoepels/bankjes/krukjes/pijlen met cijfers.

Proefje 5: Zoek de neus van de clown.
Aantal afbeeldingen van het gezicht van de clown/figuren.

  • Kring openen

    Tijdens de opening introduceer je het thema: Het is leuk om jezelf om te kleden als clown (grote schoenen, pruik, rode neus, gekke haren). Je vraagt aan de kinderen of ze wel eens naar een circus zijn geweest en laat de tent zien. We vragen aan de kinderen: "wie werken er in het circus?" We laten een aantal plaatjes zien van mensen die in het circus werken, maar de clown ontbreekt. We vragen:"missen we nog iemand?" Ja, de clown is er nog niet. Professor wordt omgekleed tot clown. Met behulp van de kinderen en de ouders in de kring. De clown gaat wiebelig op een krukje staan (erop) en valt eraf. Ook probeert de clown door een hoepel (cirkel) te gaan, maar dat lukt niet, het gezicht van de clown kijkt verdrietig. Welk kindje durft het voor te doen? De profesor legt uit dat alle kinderen en ouders, die durven, het ook mogen proberen en zegt dat proefje 4 staat al klaar staat. Daarna legt de professor/clown de andere proefjes uit en laat zien waar die proefjes staan. Ook introduceren we de 5 BAK-woorden. En leggen we uit dat het belangrijk is om veel (taal uitlokkende) vragen aan de kinderen te stellen om de interactie en de taal te stimuleren.

  • Tips

    Waarschijnlijk zullen niet alle kinderen het circus kennen. Het is leuk om bijv. een IKEA circus tentje neer te zetten of van een dansdoek een circustent te maken.

  • Benodigdheden

    Proefje 1: Bouw het circus.
    Tafel/rode kleed/kabla en hekjes/dieren/poppetjes/stro en zaagsel/plaatjes van circustent.

    Proefje 2: Verkleed je zelf als clown.
    Verkleedrek met spiegel/hoeden/pruik/schoenen/strik/schmink/kwasten/sponsjes/voorbeelden/bakje water/tissues/afvalbakje.

    Proefje3: Balanceren op een bal.
    1 á 2 ballen/voorbeeld plaatje balancerende clown en acrobaat/stoepkrijt/spiegel.

    Proefje 4: Circus parcours.
    Hoepels/bankjes/krukjes/pijlen met cijfers.

    Proefje 5: Zoek de neus van de clown.
    Aantal afbeeldingen van het gezicht van de clown/figuren.

Proefjes

Bouw het circus (sensorisch spel)

Proefje

Bouw het circus (sensorisch spel)
Lab: We gaan op bezoek in het circus.

Wat doe je?

Bouw samen een circustent en gebruik de materialen die hier liggen. Benoem tijdens het spelen de vijf woorden: De clown, de cirkel, erop, het gezicht, het circus.

Wat zeg je?

Heb je weleens een circustent gezien? Laten we een circus tent gaan bouwen, wat hebben we nodig? Waar kan de clown dansen in de circustent? De piste is een cirkel. Zullen we ook hokken bouwen voor de dieren. Wat voor kunstje kunnen de dieren doen in de piste? De olifant wil kunstjes doen. Daar staat een ton. Kan de olifant erop? De clown danst in de piste, de piste is de cirkel.

Verkleed je zelf als clown

Proefje

Verkleed je zelf als clown
Lab: We gaan op bezoek in het circus.

Wat doe je?

We gaan ons verkleden als een echte clown in het circus, wat heeft een clown aan? Als de kinderen en ouders durven mogen ze ook hun gezicht schminken. Zijn jullie klaar dan mogen jullie op de cirkel gaan staan dan maken wij een foto.

Wat zeg je?

Wat moeten we aan doen om een clown te worden? Wat hebben we er voor nodig? Wat ga jij aantrekken? Zullen we onze gezicht ook om toveren tot clown? Welke kleuren zullen we gebruiken? Welke kleur heeft de neus van de clown? Net zoals in het circus ben jij nu de clown.

Balanceren op een bal

Proefje

Balanceren op een bal
Lab: We gaan op bezoek in het circus.

Wat doe je?

Je gaat kunstjes doen, net zoals in het circus. Help elkaar om op de bal te gaan staan en houd elkaar goed vast. Blijf in de cirkel die we met stoepkrijt op de grond hebben getekend.

Wat zeg je?

Daar is de bal, ga met behulp van papa of mama erop staan. Lukt het je om erop te blijven staan? Hoe komt dat? Dat voelt wiebelig? Kijkt jouw gezicht nu vrolijk of bang? Ben je nu de clown of de acrobaat van het circus?

Circus parcours

Proefje

Circus parcours
Lab: We gaan op bezoek in het circus.

Wat doe je?

Volg de pijlen in het parcours. De pijlen hebben cijfers en kleuren. Tel de pijlen en noem de kleuren. Ben je nu een clown of de acrobaat van het circus? Benoem ook waar de kinderen overheen lopen, onderdoor kruipen of vanaf springen.

Wat zeg je?

Volg de pijlen op de vloer en op de bank en stap erop, ga door het cirkel (hoepel). Misschien kan papa of mama jou helpen. Spreid je armen om je evenwicht te bewaren. Help je mee met het tellen van de pijlen? en welke kleuren zie je? Net zoals in het circus ben je nu de acrobaat. Doet de clown ook dit soort kunstjes?

Zoek de neus van de clown

Proefje

Zoek de neus van de clown
Lab: We gaan op bezoek in het circus.

Wat doe je?

Leg het figuur op de juiste plek. Benoem samen de figuren en de kleuren. Gebruik de vijf woorden: Het cirkel, erop, het gezicht, het circus, de clown.

Wat zeg je?

Kijk dit is het gezicht van de clown. Welke kleur heeft de neus? Welk figuur heeft de neus: ruit, vierkant, driehoek, cirkel? Kijk deze clown heeft een een leuke neus, welk figuur is dit? Waar zie je dat figuur nog meer? Bij welke Clown past deze neus? Leg de neus erop.

    Plaats een reactie

    U dient in te loggen om een reactie te plaatsen.