We rijden in de grote rode bus

Onderwerp:
vervoer/verkeer
Door: Joyce Visser
Laatst bewerkt op: 22 november 2023
Dit lab is gekoppeld aan het boek De grote rode bus. Tijdens dit lab stappen we in de bus en gaan op reis, totdat er iets mis gaat. Er zit namelijk een gat in de weg. Hoe lossen we dit op? En wat gebeurt er als de bus vast zit? Gaan jullie mee op reis?

Handig!

Liedjes

Thuiskaart
Lab: We rijden in de grote rode bus

We rijden in de grote rode bus
Wat doe je?
Ga met je kind(eren) naar een bushalte om te kijken naar een bus.

Oefen deze woorden thuis

  • de bus
  • het vervoermiddel
  • de motor
  • de weg
  • het wiel
  • vervoer/verkeer (onderwerp)
  • rijden
Proefje
Praat met je kind(eren) over dat een bus een vervoermiddel is. Wat is een bushalte? Wanneer komt de bus en waar kan je naar toe gaan. Op welke manier stopt een bus op de plek waar je wilt zijn? Hoeveel wielen heeft een bus? Rijdt de bus elke keer een andere weg in of altijd hetzelfde route? Welke kleur heeft de bus? Waar gaat de bus naartoe? Kunnen er meerdere mensen in de bus? Ken je een liedje over de bus? Zoek op Youtube het liedje: De wielen van de bus en zing die met je kindje! De wielen van de bus... De toeter van de bus... De lichten van de bus... De deuren van de bus...
Lab: We rijden in de grote rode bus

Benodigdheden

Kring: Het boek van de grote rode bus, om na te spelen: een weg met een gat erin (dit kan een stuk karton zijn), een bus, een vrachtlwagen, een auto, een motor, een fiets, een kiepwagentje en een tractor.

Proefje 1: Banden sporen maken.
Kleine tractor, verf, schort en papier.

Proefje 2: Gat in de weg.
Een bak met aarde, steentjes, takjes of ander materiaal waar de kinderen het gat mee zouden kunnen dichten en voertuigen.

Proefje 3: Eigen weg maken.
Pionnen, stoepkrijt en een loopfiets (de motor).

Proefje 4: Wat hoort waar?
De plaat met de lucht, de weg en het water, verschillende voertuigen.

Proefje 5: Maak je eigen vervoermiddel.
Tekening met de 2 wielen, verschillende tekenmaterialen zoals stiften of potloden.

  • Kring openen

    Je introduceert het boek aan de kinderen. Samen met de voertuigen uit het boek speel je het verhaal na. Terwijl je de verschillende vervoermiddelen pakt kun je aan de kinderen vragen wat voor vervoermiddel het is. Wie is er weleens met de bus gegaan? Wie heeft er wel eens een tractor of motor gezien? 

  • Tips

    Stem met de groep af of zij al een themahoek hebben ingericht waar je op in kan spelen. Misschien kunnen zij al een grote rode bus van kartonnen dozen maken of hebben ze stoplichten of stopborden gemaakt waar je gebruik van kan maken.

  • Benodigdheden

    Kring: Het boek van de grote rode bus, om na te spelen: een weg met een gat erin (dit kan een stuk karton zijn), een bus, een vrachtlwagen, een auto, een motor, een fiets, een kiepwagentje en een tractor.

    Proefje 1: Banden sporen maken.
    Kleine tractor, verf, schort en papier.

    Proefje 2: Gat in de weg.
    Een bak met aarde, steentjes, takjes of ander materiaal waar de kinderen het gat mee zouden kunnen dichten en voertuigen.

    Proefje 3: Eigen weg maken.
    Pionnen, stoepkrijt en een loopfiets (de motor).

    Proefje 4: Wat hoort waar?
    De plaat met de lucht, de weg en het water, verschillende voertuigen.

    Proefje 5: Maak je eigen vervoermiddel.
    Tekening met de 2 wielen, verschillende tekenmaterialen zoals stiften of potloden.

Proefjes

Bandensporen maken

Proefje

Bandensporen maken
Lab: We rijden in de grote rode bus

Wat doe je?

Rij met de tractor door een kleur verf naar keuze. Als de wielen goed gekleurd zijn kun je een goed spoor maken over het vel papier.

Wat zeg je?

Wat voor soort vervoermiddel is dit? Is dit een motor? Kan de tractor over het papier rijden om een weg maken? Welke kleur wil je gaan gebruiken? Zijn de wielen groot of klein? Hoeveel wielen heeft de tractor?

Gat in de weg

Proefje

Gat in de weg
Lab: We rijden in de grote rode bus

Wat doe je?

In de bak met aarde maak je een weg voor de bus, de tractor en een motor. In deze weg zit echter wel een gat, waardoor de de vervoersmiddelen niet meer verder kunnen rijden. Kunnen jullie samen een oplossing bedenken om het gat te vullen.

Wat zeg je?

Hoe kan de bus nu verder rijden over de weg? Hoe kunnen we het gat vullen? Wat ligt er allemaal om te gebruiken? Kan de motor en de tractor nu ook weer verder rijden? Hoeveel wielen heeft de tractor? Heeft een motor ook zoveel wielen?

Eigen weg maken

Proefje

Eigen weg maken
Lab: We rijden in de grote rode bus

Wat doe je?

Samen maak je een parcours die je kind(eren) gaan afleggen op de 'motor' of een tractor. Verwerk hier een zebrapad in met stoepkrijt zodat de kinderen moeten stoppen als je oversteekt.

Wat zeg je?

Met welk vervoermiddel wil jij rijden? Ga je met de motor of met de tractor rijden? Kun je over de weg heen rijden met de motor? Welke vorm hebben de wielen? Hoeveel wielen heeft de motor? Hoeveel wielen heeft de tractor?

Wat hoort waar?

Proefje

Wat hoort waar?
Lab: We rijden in de grote rode bus

Wat doe je?

Op de plaat zie je de lucht, de weg en het water. Zoek samen met je kind(eren) uit welk voertuig waar hoort.

Wat zeg je?

Wat voor vervoermiddelen zie je? Waar rijdt een bus? Waar rijdt de motor? Over de weg of in de lucht? Heeft een boot wielen? en een vliegtuig? Waar rijdt een tractor nog meer? Hoeveel wielen tel je? In welk vervoermiddel heb jij weleens gereden?

Maak je eigen voertuig

Proefje

Maak je eigen voertuig
Lab: We rijden in de grote rode bus

Wat doe je?

Op het papier staan twee wielen. De kinderen kunnen zelf hier hun eigen voertuig van maken.

Wat zeg je?

Hoeveel wielen staan er? Zou je hier een motor, een bus of een tractor van kunnen maken? Welke kleur maak je, je motor, bus of tractor? Kan je motor, bus of tractor zo over de weg heen rijden?

    Plaats een reactie

    U dient in te loggen om een reactie te plaatsen.