Wij maken kunst.

Onderwerp:
knutselen en tekenen
Door: Jacqueline Rekswinkel
Laatst bewerkt op: 21 februari 2024
Wat is kunst? Alles wat we knutselen is mooi en het lijkt wel op een kunstwerk! We knutselen regelmatig en wat zijn we dan trots op onze werkjes. De peuters lijken echte kunstenaars. We benoemen dit, maar wat is een kunstenaar en wat maakt hij of zij? Het hoeft niet perfect te zijn. Het meedoen is belangrijker dat het resultaat.

Handig!

Liedjes

Thuiskaart
Lab: Wij maken kunst.

Wij maken kunst.
Wat doe je?
Vingerverven. Voelen. Kleuren en vormen benoemen. Gebruik thuis tijdens het verver de volgende woorden: de verf, de vorm, kleuren, het werk/ het werkje, maken.

Oefen deze woorden thuis

  • de klei
  • kleuren (ww)
  • de verf
  • het werk / het werkje
  • maken (vervaardigen)
  • knutselen en tekenen (onderwerp)
Proefje
Pak een vel papier en (kinder-)verf, het hoeft niet perse vingerverf te zijn. Ga samen lekker met de vingers en de verf over het papier. Vraag uw kind hoe het voelt, voelt het warm of koud? Vraag welke kleuren de verf heeft. Welke vorm hebben jullie nu geverfd? Als het af is zul je zien dat jullie werkje een echte kunstwerk is! Heb je niet zo snel papier en verf bij de hand. Met water en zand kun je buiten ook hele mooie kunstwerkje maken. Tip maak hiervan wel een foto, zodat jullie er later nog een keer naar kunnen kijken. Je kunt ook een werkje van klei samen verven.
  • Kring openen

    Wat is kunst?
    Kunst kun je maken met de klei maar ook met de verf op het papier. Het kan allerlei vormen hebben.
    De vorm kan iets voorstellen of er gewoon grappig uitzien. Vaak heeft het veel mooie kleuren.
    Ook de peuters maken kunst. We knutselen regelmatig en wat zijn we dan trots op onze werkjes. Het zijn echte kunstenaars.
    Het hoeft niet perfect te zijn. Het meedoen is belangrijker dat het resultaat. 

  • Tips

  • Benodigdheden

Proefjes

kunstwerk van klei

Proefje

kunstwerk van klei
Lab: Wij maken kunst.

Wat doe je?

De kinderen mogen met klei maken wat ze willen. Gebruik hierbij zoveel mogelijk de 5 woorden: de klei, de verf, de vorm, kleuren, het werk/ het werkje, maken.

Wat zeg je?

Pak maar een stuk van de klei. Hoe voelt het? Wat ga je maken? Maak er maar een mooie vorm van. Wat is de kleur van de klei? Gebruik hierbij zoveel mogelijk de 5 woorden: de klei, de verf, de vorm, kleuren, het werk/ het werkje, maken.

kleuren mengen

Proefje

kleuren mengen
Lab: Wij maken kunst.

Wat doe je?

Met waterverf kun je zelf makkelijk verschillende kleuren maken. Laat de kinderen zien dat ze zelf andere kleuren kunnen maken door twee kleuren (op papier) te mengen mengen.

Wat zeg je?

We gaan verven. Welke kleur kies je? En welke kleur kies je nu? Verf maar met die kleur over die andere kleur, kijk de kleur verandert. Welke vorm ga je maken? Maak er maar een mooie kunstwerk van. Gebruik hierbij zoveel mogelijk de 5 woorden: de klei, de verf, de vorm, kleuren, het werk/ het werkje, maken.

Puzzelstukken bij elkaar zoeken

Proefje

Puzzelstukken bij elkaar zoeken
Lab: Wij maken kunst.

Wat doe je?

In de ruimte zijn grote gekleurden vlakken verstopt. Deze moeten de kinderen samen met de ouders zoeken. De kinderen kunnen hierbij een parcours volgen.

Wat zeg je?

Zoek samen de puzzelstukken en vraag welke vorm en kleur het heeft. Vraag en benoem tijdens het zoeken en het lopen van het parcours wat jullie aan het doen zijn (durf je over de bank te lopen? spring er maar vanaf of moet ik je helpen? Waar moet je onderdoor kruipen? enz.). Breng de gekleurde puzzelstukken terug naar het begin. Samen maken we op de vloer er een mooie kunstwerk van. Gebruik hierbij zoveel mogelijk de 5 woorden: de klei, de verf, de vorm, kleuren, het werk/ het werkje, maken.

Spel: Wat is er weg?

Proefje

Spel: Wat is er weg?
Lab: Wij maken kunst.

Wat doe je?

Op een tafel liggen allerlei voorwerpen die met kunst te maken hebben. En een grote doek. Zodra we samen goed hebben bekeken welke voorwerpen er op tafel liggen, leg je het doek erop en pakt een voorwerp weg. laat de kinderen raden welk voorwerp weg is.

Wat zeg je?

Vraag aan de kinderen wat ze op tafel zien liggen. Zo nodig help je ze de eerste paar keer. Gebruik hierbij zoveel mogelijk de 5 woorden: de klei, de verf, de vorm, kleuren, het werk/ het werkje, maken. Leg uit dat je het doek eroverheen legt en dat ze goed moeten kijken welk voorwerp er zo dadelijk er niet meer ligt (begin met een makkelijk voorwerp).

Lees en kijk hoek.

Proefje

Lees en kijk hoek.
Lab: Wij maken kunst.

Wat doe je?

leeshoek. Zorg voor boeken die met kunst en/of kleuren/vormen te maken hebben Hierbij zijn vertelplaten en voorwerpen die in de boeken voorkomen ook erg leuk. de klei de verf de vorm kleuren het werk/ het werkje maken

Wat zeg je?

Vraag aan uw kind welk boekje ga je kiezen, dan kan ik je voorlezen. Tijdens het voorlezen laat je de kinderen plaatjes benoemen die je aanwijst. gebruik zoveel mogelijk de 5 woorden: de klei, de verf, de vorm, kleuren, het werk/ het werkje, maken.

Zelfportret maken

Proefje

Zelfportret maken
Lab: Wij maken kunst.

Wat doe je?

Zelfportret maken Zet een spiegel en leg papier en stiften klaar. Ouders kunnen als voorbeeld dienen. idee: maak een foto van het kind en de ouder (in lijst die ze vast houden), uitprinten en meegeven.

Wat zeg je?

Laat de kinderen goed in de spiegel naar zichzelf kijken en vraag wat zie je? Of vraag waar zit je neus enz? Ouders kunnen zichzelf ook tekenen zodat de kinderen dat na kunnen doen. Teken eerst een cirkel en vraag wat voor vorm het is. Gebruik hierbij zoveel mogelijk de 5 woorden: de klei, de verf, de vorm, kleuren, het werk/ het werkje, maken.

    Plaats een reactie

    U dient in te loggen om een reactie te plaatsen.