Dag en nacht

Onderwerp:
’s morgens
Door: Charissa Pengel
Laatst bewerkt op: 15 februari 2024
Peuters maken samen met hun ouders kennis met de verschillende momenten gedurende een dag. De ochtend, dag en middag hebben verschillende elementen waar de peuters dagelijks mee te maken hebben. De proefjes zorgen ervoor dat de baklijst woorden visueel worden en dat interactie tussen ouder en kind wordt gestimuleerd.

Handig!

Liedjes

Thuiskaart
Lab: Dag en nacht

Dag en nacht
Wat doe je?

Oefen deze woorden thuis

  • aanzetten
  • ’s avonds
  • ’s middags
  • ’s morgens
  • ’s nachts
Lab: Dag en nacht

Benodigdheden

- kartonnen bordjes
- verf
- sterretjes (glitter)
- plaatje maan en zon
- Scheermschuim 
- grote rol papier 

  • Kring openen

    Het lab wordt geintroduceerd door middel van een voorleesboek ' Karel in het donker'.
    Na het voorlezen wordt het licht tijdelijk uitgedaan en wordt er een zaklamp gebruikt om licht te creeren. 
    Tijdens dit moment worden er interactieve vragen gesteld zoals.
    - Wat heb we nodig om licht te creeren?
    - Is het buiten donker of licht?
    - Vind jij het fijn als het donker buiten is of licht?

  • Tips

  • Benodigdheden

    - kartonnen bordjes
    - verf
    - sterretjes (glitter)
    - plaatje maan en zon
    - Scheermschuim 
    - grote rol papier 

  • Meertaligheid

Proefjes

Dag en nacht op een kartonnen bordje verven

Proefje

Dag en nacht op een kartonnen bordje verven
Lab: Dag en nacht

Wat doe je?

Peuters/ kleuters krijgen een kartonnen bordje, waarbij er aan de ene kant van het bordje overdag wordt geverfd en aan de andere helft van het bordje de nacht.

Wat zeg je?

- Wat ben je aan het verven? - Welke kleuren kan je voor de nacht gebruiken? - Waar kan je de zon voor gebruiken? - Wat kan je nog meer gebruiken voor de nacht? - Wanneer speel jij buiten?

Wolken tekenen met scheerschuim

Proefje

Wolken tekenen met scheerschuim
Lab: Dag en nacht

Wat doe je?

Er wordt scheerschuim op de tafels gespoten waarbij ouders en kind wolken met hun vingers kunnen tekenen. Ouders en peuters zijn sensomotorisch bezig wat leidt tot interactievragen. Ik begeleid ouder en kind tijdens dit moment door vragen te stellen, opmerken en complimenteren.

Wat zeg je?

- Wat ben je aan het tekenen met scheerschuim? - Hoe voelt de scheerschuim aan? - Weet je welke kleur de wolken zijn?

Praat plaat dag en nacht

Proefje

Praat plaat dag en nacht
Lab: Dag en nacht

Wat doe je?

Praatplaat op tafel, ouder en kind krijgen de opdracht te benoemen wat zij zien. Ik begeleid de interactie door vragen te stellen of zij de elementen van de praatplaat thuis ook hebben of rituelen van de praatplaat herkennen.

Wat zeg je?

Ik benoem wat ik ouder en kind zie doen; opmerken, complimenteren en doorvragen.

Hoe lig jij in je bed (rug, buik of zijkant)?

Proefje

Hoe lig jij in je bed (rug, buik of zijkant)?
Lab: Dag en nacht

Wat doe je?

Grote vel papier op de vloer. Ouder en kind moeten bij dit proefje goed samenwerken. Kind of ouder mag op het vel papier liggend aangeven hoe zij slapen waarbij het kind/ ouder het gelaat moet overtekenen.

Wat zeg je?

Ik benoem wat ik ouder en kind zie doen; opmerken, complimenteren en doorvragen.

memorie dag en nacht

Proefje

memorie dag en nacht
Lab: Dag en nacht

Wat doe je?

Ouder en kind mogen samen een memorie spel spelen over dag en nacht

Wat zeg je?

Ik benoem wat ik ouder en kind zie doen; opmerken, complimenteren en doorvragen.

Welke kleding heb je aan voor de nacht/ dag

Proefje

Welke kleding heb je aan voor de nacht/ dag
Lab: Dag en nacht

Wat doe je?

Ouder en kind krijgen twee opdracht kaartjes mee voor in de huishoek. In de huishoek mogen ouder en kind een pop aan kleden met nacht of dag kleding.

Wat zeg je?

Ik benoem wat ik ouder en kind zie doen; opmerken, complimenteren en doorvragen.

    Plaats een reactie

    U dient in te loggen om een reactie te plaatsen.