Hoe laat is het? (dagritme)

Onderwerp:
de dag (etmaal)
Door: Mandy Wapenaar
Laatst bewerkt op: 16 april 2024
In dit lab leren de kinderen wat er in de ochtend gebeurd, in de middag en in de avond. Het thema sluit aan bij dagritme, kloktijden en structuur.

Handig!

Liedjes

Thuiskaart
Lab: Hoe laat is het? (dagritme)

Hoe laat is het? (dagritme)
Wat doe je?

Oefen deze woorden thuis

  • de dag (etmaal)
  • de klok
  • de nacht
  • donker
  • het licht
Lab: Hoe laat is het? (dagritme)

Benodigdheden

Proefje 1: Wat doen we op school?
Dagritmekaarten (van school)

Proefje 2: We kijken naar de klok
Klok printen 

Proefje 3: Wat doen we in de ochtend?
Speelmateriaal 

Proefje 4: Dag en nacht, licht en donker
Tijdschriften, lijm, wit papier en zwart papier 

Proefje 5: Pyjama maken
Extra materiaal, kleurpotloden oid 

Proefje 6: Naar bed gaan
Speelmateriaal 

Proefje 7: Kleed de poppen aan
Poppen en kleren voor de pop

Proefje 8: Wat eten we als het dag is?
Tijdschriften van eten, a4, lijm en scharen

  • Kring openen

    In de ochtend worden we wakker: wat doen we allemaal in de ochtend?
    Laten we de juiste plaatjes zoeken. 

    Daarna gaan we naar school/peuterspeelzaal: wat doen we daar?

    Na de peuterspeelzaal gaan we naar huis. Wat doe je na de peuterspeelzaal?

    In de avond, als het donker wordt, ga je weer naar bed. Wat doe je allemaal voordat je naar bed gaat?

  • Tips

    Neem verschillende klokken mee of verschillende kledingsoorten om te laten zien wat de verschillen zijn. 

  • Benodigdheden

    Proefje 1: Wat doen we op school?
    Dagritmekaarten (van school)

    Proefje 2: We kijken naar de klok
    Klok printen 

    Proefje 3: Wat doen we in de ochtend?
    Speelmateriaal 

    Proefje 4: Dag en nacht, licht en donker
    Tijdschriften, lijm, wit papier en zwart papier 

    Proefje 5: Pyjama maken
    Extra materiaal, kleurpotloden oid 

    Proefje 6: Naar bed gaan
    Speelmateriaal 

    Proefje 7: Kleed de poppen aan
    Poppen en kleren voor de pop

    Proefje 8: Wat eten we als het dag is?
    Tijdschriften van eten, a4, lijm en scharen

  • Meertaligheid

Proefjes

Wat doen we op school?

Proefje

Wat doen we op school?
Lab: Hoe laat is het? (dagritme)

Wat doe je?

Op school is er een vast ritme. De kinderen komen binnen gaan in de kring, gaan spelen, fruit eten, buiten spelen... enzovoort. Tijdens deze activiteit leg je met je kind de dagritme kaarten op de goede volgorde.

Wat zeg je?

Als je naar school gaat. Wat doe je dan allemaal? Spelen, eten en in de kring. De juf hangt altijd kaarten op. Soms ga je in de kring, soms ga je spelen. We gaan nu de kaarten op de goede volgorde leggen.

We kijken naar de klok

Proefje

We kijken naar de klok
Lab: Hoe laat is het? (dagritme)

Wat doe je?

Kijk met je kind naar de klok. Benoem de cijfers die je kind al kent. Leg daarna de cijfers op de juiste plek

Wat zeg je?

Weet je hoe dit heet? Een klok Zie je in de klas ook een klok? Hoe ziet die klok eruit? We gaan samen de cijfers op de juiste plek leggen.

Wat doen we in de ochtend?

Proefje

Wat doen we in de ochtend?
Lab: Hoe laat is het? (dagritme)

Wat doe je?

Speel met je kind na wat je allemaal in de ochtend doet.

Wat zeg je?

We gaan samen spelen. We spelen dat het ochtend is. Wat doen we dan? Is het dan licht of donker?

Dag en nacht, licht en donker

Proefje

Dag en nacht, licht en donker
Lab: Hoe laat is het? (dagritme)

Wat doe je?

Knip of scheur de plaatjes die horen bij 'dag' en plak deze op het gele blad. Knip of scheur de plaatjes die horen bij 'nacht' en plak deze op het gele blad.

Wat zeg je?

We gaan kijken naar de plaatjes. Waar horen deze bij? Bij de nacht of bij dag? Waarom?

Pyjama maken

Proefje

Pyjama maken
Lab: Hoe laat is het? (dagritme)

Wat doe je?

Knutsel met je kind zijn/haar pyjama.

Wat zeg je?

Als we in de ochtend opstaan, hebben we onze pyjama aan. Daarna kleden we ons om. Als het avond wordt, als het donker wordt, doen we onze pyjama weer aan. Hoe ziet jou pyjama eruit?

Naar bed gaan

Proefje

Naar bed gaan
Lab: Hoe laat is het? (dagritme)

Wat doe je?

Speel met je kind dat hij/zij naar bed gaat. Zing slaapliedjes, doe je pyjama aan, lees een boekje.

Wat zeg je?

We gaan samen spelen. We spelen dat het avond is. Wat doen we dan? Is het dan licht of donker? Wat zingen we voordat we gaan slapen? Lees ik ook wel eens voor? Wat lezen we dan?

Kleed de poppen aan

Proefje

Kleed de poppen aan
Lab: Hoe laat is het? (dagritme)

Wat doe je?

Kleed met je kind de pop aan. Praat over wat voor kleren je aan hebt als het donker (nacht) is en als het licht (dag) is.

Wat zeg je?

We gaan de pop aankleden. Wat voor kleren doen we aan als het licht (dag) is? Wat voor kleren doen we aan als het donker (nacht) is? Hoe zien die kleren eruit

Wat eten we als het dag is?

Proefje

Wat eten we als het dag is?
Lab: Hoe laat is het? (dagritme)

Wat doe je?

Praat met je kind over wat je in de ochtend - middag - avond eet. Knip deze uit en plak deze op het blad. Vouw het blad in 3 stukken. Elk stuk is een dagdeel.

Wat zeg je?

We gaan samen naar de plaatjes van het eten kijken. Wat eet je als het ochtend is? Wat eet je als het middag is? Wat eet je als het avond is? Je mag de plaatjes uitknippen en op het blad plakken.

    Plaats een reactie

    U dient in te loggen om een reactie te plaatsen.