We gaan uiteten in het restaurant

Onderwerp:
het restaurant
Door: Shouraya elouahabi
Laatst bewerkt op: 12 juni 2024
Wie gaat er weleens naar een restaurant toe? Vandaag gaan we zelf eten maken, maar ook proeven. Zet je zelfgemaakte kookmuts op, we gaan koken!

Handig!

Liedjes

Thuiskaart
Lab: We gaan uiteten in het restaurant

We gaan uiteten in het restaurant
Wat doe je?
Samen doen we alsof we in een restaurant zijn. Bestel bij je kind iets lekkers en laat hem het bij je serveren. Je kan ook je kindje laten helpen bij het koken of bijv. fruit snijden, een boterham smeren. Praat over wat jullie samen gaan maken.

Oefen deze woorden thuis

  • de keuken
  • eten en drinken (onderwerp)
  • de kok
  • het restaurant
  • de ober
Proefje
We gaan thuis spelen alsof we in een restaurant zijn. 1 iemand is de ober en de ander gaat eten bestellen. Wat zeg en vraag je allemaal in het restaurant? Wat wil jij maken? Wat wil jij bestellen? Wat vind je lekker? Wie is de kok, wie is de ober? Waar is onze keuken? Wat zullen we koken in de keuken?
Lab: We gaan uiteten in het restaurant

Benodigdheden

Opening: Schortjes, koksmutsen, ovenhandschoenen

Proefje 1: Een pizza maken 

Witte papieren bordjes, rode verf, kwasten en (zie de bijlage) de plaatjes van de toppings.

Proefje 2: Wat proef jij?
Bordjes, appel, banaan, eierkoek, rozijntjes.

Proefje 3: Je eigen menu kaart maken.
Uitgeprintje menu kaartjes (gelamineerd), gekleurde stiften. 

Proefje 4: We spelen het restaurant na
Tafelkleed, plastic bestek, bordjes, beker, waterkan, dienblad, schrijfblokje, pen, schortjes
(gebruik maken van het keukentje op school, als deze aanwezig is).

Proefje 5: Koken in de keuken van het restaurant

Pannen, het keukentje, materiaal zoals: spatel, garde en lepel.

Proefje 6: Wat is er weg?

Spulletjes uit het restaurant (bestek bijv.) en een theedoek.

Proefje 7: De kok snijdt het groenten en fruit

Kinderbestek, snijplank, groenten zoals: komkommer, banaan en tomaatjes.

Proefje 8: Tafel dekken

Borden, bestek, tafelkleed en bekers.

Proefje 9: Eten serveren

Borden, dienbladen.

  • Kring openen

    Vraag aan de kinderen of ze wel eens in een restaurant zijn geweest, wie maakt daar het eten en waar wordt het gemaakt (de kok en in de keuken).
    Wat kun je doen in een restaurant (eten). Vertel ze dat ze het eten bij de ober kunnen bestellen.
    Leg een paar schortjes, koksmutsen en ovenhandschoenen in de kring. Hier kan je dan met de kinderen en ouders over praten.

  • Tips

    Zet zelf een koksmuts op en een schort aan. Dek een tafeltje en praat over wat er op de tafel ligt.

  • Benodigdheden

    Opening: Schortjes, koksmutsen, ovenhandschoenen

    Proefje 1: Een pizza maken 

    Witte papieren bordjes, rode verf, kwasten en (zie de bijlage) de plaatjes van de toppings.

    Proefje 2: Wat proef jij?
    Bordjes, appel, banaan, eierkoek, rozijntjes.

    Proefje 3: Je eigen menu kaart maken.
    Uitgeprintje menu kaartjes (gelamineerd), gekleurde stiften. 

    Proefje 4: We spelen het restaurant na
    Tafelkleed, plastic bestek, bordjes, beker, waterkan, dienblad, schrijfblokje, pen, schortjes
    (gebruik maken van het keukentje op school, als deze aanwezig is).

    Proefje 5: Koken in de keuken van het restaurant

    Pannen, het keukentje, materiaal zoals: spatel, garde en lepel.

    Proefje 6: Wat is er weg?

    Spulletjes uit het restaurant (bestek bijv.) en een theedoek.

    Proefje 7: De kok snijdt het groenten en fruit

    Kinderbestek, snijplank, groenten zoals: komkommer, banaan en tomaatjes.

    Proefje 8: Tafel dekken

    Borden, bestek, tafelkleed en bekers.

    Proefje 9: Eten serveren

    Borden, dienbladen.

  • Meertaligheid

Proefjes

Een pizza maken van klei

Proefje

Een pizza maken van klei
Lab: We gaan uiteten in het restaurant

Wat doe je?

We gaan een pizza maken. Praat met je kind over wat er op de pizza kan. 1. Verf het bordje rood 2. Knip uit wat er op de pizza moet 3. Plak dit op het rode bordje

Wat zeg je?

Wie maakt de pizza in het restaurant? Wat kan je allemaal op de pizza doen? Wat vind jij lekker? Hoe ziet dat eruit? Wat zou je willen proeven? Wat voor pizza zou jij willen bestellen in het pizza restaurant? Wat zit er op de pizza die jij lekker vind? Bij wie bestel je de pizza? Wat kookt mama/papa thuis weleens?

We proeven het eten van de kok

Proefje

We proeven het eten van de kok
Lab: We gaan uiteten in het restaurant

Wat doe je?

We gaan proeven wat de kok heeft gemaakt. Praat met je kind over de verschillende smaken die je proeft.

Wat zeg je?

Als we naar een restaurant gaan, kan je zelf kiezen wat je gaat eten. Wat kies jij in het restaurant? Hoe smaakt dat? Hoe zou de kok dit maken? Zou het koud/warm ook lekker zijn? Kunnen we dit ook met saus eten? Wat voor saus.

Je eigen menu kaart maken

Proefje

Je eigen menu kaart maken
Lab: We gaan uiteten in het restaurant

Wat doe je?

Maak met je kind een 'menu kaart'. Op een menu kaart staat wat je kan eten. Praat met je kind over wat er op de kaart moet staan.

Wat zeg je?

We gaan een 'menu kaart' maken. Weet je wat dat is? Op een menu kaart staat wat je kan eten in het restaurant. Wat kan je eten in jouw restaurant? Dat gaan we tekenen. Als je de menu kaart hebt gelezen, kies je wat je wil bestellen. Bij wie bestel je het eten? Wie maakt het eten?

We spelen 'het restaurant' na

Proefje

We spelen 'het restaurant' na
Lab: We gaan uiteten in het restaurant

Wat doe je?

Speel met je kind het restaurant na. Praat over wie er in het restaurant zijn; wie werken er en wie gaan er eten?

Wat zeg je?

Vandaag eten we in het restaurant! Hoe dek je een tafel? Hoe loop je met een dienblad? Wie is de kok en wie gaat al dat lekkers op eten? Wat wil jij bestellen en wat zal de kok gaan koken?

Koken in de keuken van het restaurant

Proefje

Koken in de keuken van het restaurant
Lab: We gaan uiteten in het restaurant

Wat doe je?

Speel met je kind dat je iets aan het koken bent. Wat ga je maken? Wat heb je daarvoor nodig?

Wat zeg je?

We doen alsof we iets gaan koken. We spelen dat wij de kok zijn. Wat heeft een kok nodig? Pannen, spatels, eten en kruiden.

Wat is er weg?

Proefje

Wat is er weg?
Lab: We gaan uiteten in het restaurant

Wat doe je?

Speel met je kind het spel: Wat is er weg? Leg wat spulletjes uit het restaurant onder een theedoek en haal iets weg. Je kind moet raden wat er weg is.

Wat zeg je?

We gaan een spel spelen. Het heet: wat is er weg? Ik leg een vork, een lepel en een mes neer. Nu doe ik er een theedoek overheen en haal ik er een weg. Wat is er weg?

De kok snijdt het groenten en fruit

Proefje

De kok snijdt het groenten en fruit
Lab: We gaan uiteten in het restaurant

Wat doe je?

Snijd met je kind het groenten en fruit. Praat met je kind over waar je op moet letten tijdens het snijden: Het groenten en fruit moet worden gewassen, geschild en in stukjes worden gesneden. Laat je kind daarna proeven.

Wat zeg je?

We gaan, net als een kok, het groenten en fruit snijden. Wat doen we eerst? Handen wassen. Moet de groenten ook worden gewassen? Moeten we de groenten ook schillen? Hoe groot worden de stukjes?

We dekken de tafel

Proefje

We dekken de tafel
Lab: We gaan uiteten in het restaurant

Wat doe je?

Dek met je kind de tafel van het restaurant. Praat met je kind over wat er op de tafel moet.

Wat zeg je?

We gaan samen de tafel dekken. Wat moet er op de tafel? Borden, bekers, bestek en een tafelkleed. Hoe veel mensen eten er mee? Hoe veel borden moeten er op de tafel?

De ober brengt het eten

Proefje

De ober brengt het eten
Lab: We gaan uiteten in het restaurant

Wat doe je?

Breng met je kind het eten naar de tafel. Hoe veel borden kan jij vasthouden? En je kind?

Wat zeg je?

De ober brengt het eten naar de tafel, in het restaurant. Dat gaan wij ook proberen. Hoe veel borden kan jij vasthouden? En hoe veel bekers? We kunnen de bekers ook op het dienblad zetten. Hoe ziet dat eruit?

    Plaats een reactie

    U dient in te loggen om een reactie te plaatsen.